مدى توفر مقومات تطبيق أسلوب هندسة القيمة في الشركات النفطية الإنتاجية العاملة في المنطقة الشرقية
الملخص
المستخلص:
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مدى توفر مقومات تطبيق أسلوب هندسة القيمة في الشركات الليبية العاملة في القطاع النفطي، باستخدام المنهج الوصفي التحليلي ولتحقيق أهداف هذه الدراسة قامت الباحثة باستخدام استبانة معدة وفقا لهذا المقياس، وُزعت على العاملين بالشركات النفطية الإنتاجية العاملة بالمنطقة الشرقية (شركة الخليج العربي، شركة سرت للنفط والغاز)، وبعد إجراء الاختبارات الإحصائية باستخدام الأساليب الإحصائية الوصفية والتحليلية المناسبة، توصلت الدراسة إلى نتيجة مفادها توفر مقومات تطبيق أسلوب هندسة القيمة بالشركات النفطية الإنتاجية العاملة بالمنطقة الشرقية، مع الإشارة لوجود صعوبات متمثلة في ضعف عمليات الاتصال والتواصل داخل الشركة بين مختلف المستويات الإدارية بما يؤثر سلبا في تطبيق وإدارة أسلوب هندسة القيمة لديها.
أوصت الدراسة بأهمية العمل على تقييم منهجي ومستمر لمدى دعم مقومات تطبيق أسلوب هندسة القيمة بالشركات النفطية، وتحديد نقاط القوة والضعف، والعمل على التطوير والمعالجة كلٌ حسب ما يلزم، كذلك أوصت الشركات بإعداد فريق عمل متكامل التخصصات لغرض إنجاز دراسة قيمية للمشروعات ذات الأهمية النسبية، واتباع إجراءات خطة عمل هندسة القيمة مع ضرورة إشراك مختلف المستويات بالشركة للتعريف بأهمية انعكاس نتائج هذا النوع من الدراسات على أرض الواقع والتشجيع على استخدام الأساليب الإدارية الحديثة.
Abstract:
The purpose of this research was to determine the availability of the ingredients for implementing the value engineering methodology in Libyan companies operating in the oil sector. To achieve the objectives of this study, the researcher used a questionnaire prepared according to this standard, which was distributed to employees of the oil companies operating in the Eastern Zone (Arabian Gulf Company, Sirte Oil & Gas Company) and after conducting statistical tests using appropriate descriptive and analytical statistical methods, the study came to the conclusion of the availability of the ingredients of the application of the value engineering methodology in the oil companies operating in the eastern region. With the existence of difficulties represented by the weak communication and communication processes within the company between the administrative levels, which negatively affects the application and management of its value engineering method.
Overall, this study stressed the need of working on a systematic and ongoing assessment of how much support the aspects of implementing the value engineering methodology in oil companies have, identifying strengths and weaknesses, and working on development and treatment as needed. And following the processes of the value engineering action plan that were mentioned throughout the research, with the requirement to include the various levels of the company to present the necessity of reflecting the outcomes of these types of studies on the ground and encouraging their usage.