المزيج الترويجي وأثره على أداء الصادرات في الأسواق الخارجية

دراسة تطبيقية على الشركات الليبية العاملة في قطاع التصدير بمدينة طرابلس

  • د. أحمد إمحمد جلبان أستاذ مساعد بقسم التجارة الإلكترونية – كلية الاقتصاد والعلوم السياسية – جامعة طرابلس
الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية : المزيج الترويجي، الصادرات، الأسواق الخارجية، الشركات الليبية العاملة في قطاع التصدير. Keywords: promotional mix, exports, foreign markets, Libyan companies operating in the export sector

الملخص

المستخلص :

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى تأثير عناصر المزيج الترويجي على أداء الصادرات الليبية في الأسواق الخارجية. وكذلك التعرف على الواقع الترويجي للشركات الليبية العاملة في قطاع التصدير. وأجريت هذه الدراسة على عينة عمديه (قصديه) متمثلة في (30) مديراً من مدراء الشركات الليبية العامة والخاصة العاملة في قطاع التصدير، بمدينة طرابلس – ليبيا. واعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، بإستخدام أسلوب قائمة الاستبيان التي تم توزيعها على عينة الدراسة المكونة من مديري الشركات. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يلي: تعتبر وسيلة الإعلان وخاصة الإعلانات عبر وسائل التواصل الاجتماعي من أهم الوسائل الترويجية حسب أراء أفراد عينة الدراسة من حيث تأثيرها على أداء الصادرات الليبية في الأسواق الخارجية، وأن أغلب الشركات محل الدراسة تعتمد في ترويج صادراتها بشكل أساسي على المعارض الدولية وعقد أكثر الصفقات البيعية بتلك المعارض. وبذلك أوصت هذه الدراسة بضرورة إنشاء مركز متخصص لقطاع الصادرات يتولى إدارة العمليات البحثية المتخصصة التي من شأنها استكشاف ودراسة وتحليل الفرص التجارية في الأسواق الخارجية،  وكذلك يتولى ممارسة عمليات الترويج للصادرات المحلية في الأسواق الخارجية.

Abstract :

This study aimed to identify the extent of the impact of promotional mix elements on the performance of Libyan exports in foreign markets. As well as identifying the promotional reality of Libyan companies operating in the export sector. This study was conducted on an intentional sample of (30) directors of public and private Libyan companies operating in the export sector, in the city of Tripoli - Libya. This study relied on the descriptive analytical approach, using a questionnaire list method that was distributed to the study sample consisting of company managers. Among the most important findings of the study are the following: The means of advertising, especially advertisements through social media, are considered one of the most important promotional means, according to the opinions of the study sample members, in terms of their impact on the performance of Libyan exports in foreign markets, and that most of the companies under study rely mainly on promoting their exports. At international exhibitions and concluding most of the sales deals in those exhibitions. Thus, this study recommended the necessity of establishing a specialized center for the export sector to manage specialized research operations that would explore, study and analyze commercial opportunities in foreign markets, as well as undertake the promotion of local exports in foreign markets.

منشور
2024-03-12