البيئة المؤسسية للأسواق الخارجية وأثرها على أداء الصادرات

  • أ. عادل عياد ميلاد ناجي أستاذ مساعد بقسم إدارة أعمال– كلية طرابلس للعلوم والتقنية
الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية :البيئة المؤسسية، الأسواق الخارجية، أداء الصادرات. Keywords: institutional environment, foreign markets, export performance.

الملخص

المستخلص:                                                                               

هدفت هذه الدراسة في تأثير إختلافات البيئة المؤسسية في الأسواق الخارجية بأبعادها الثلاثة (التنظيمية، والمعيارية، والمعرفية)، على أداء الصادرات كما تراها الشركات المصدرة، باستخدام عينة من 186 شركة ليبية عاملة في مجال التصدير، واعتمدت الدراسة على المنهج الميداني باستخدام قائمة استبيان تم توزيعها على عينة الدراسة، ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة، أن البعد التنظيمي لعمليات التصدير لعينة الدراسة في السوق الخارجية لا تمارس تأثيراً مباشراً وكبيراً على أداء صادراتها، أما البعد المعياري له تأثير عالي على أداء صادرات الشركات التي شملتها الدراسة من خلال احترامها ومراعاتها لمعايير التعاون بين القنوات، والالتزام الأخلاقي بتقديم منتجات تتوافق مع معايير السوق الخارجي، كما يوجد أثراً للبعد المعرفي للأسواق الخارجية على أداء صادرات عينة الدراسة، من خلال اهتمامها بمشاركة المعرفة والمهارات التي يمتلكها المهنيون حول إدارة وتسويق صادراتهم في السوق الخارجية.

وأوصت الدراسة إلى إبداء اهتمام خاص من قبل الشركات المصدرة من خلال عدم إهمال عوامل البيئة المؤسسية وإعطائها أهمية أكبر في مرحلة أبحاث السوق، ومعرفة جميع القوانين واللوائح المتعلقة بالسوق الخارجية وأن يكونوا على دراية منهجية بمستجداتها.

  • Abstract:

This study aimed at the impact of the differences in the institutional environment in foreign markets in its three dimensions (regulatory, normative, and knowledge), on the performance of exports as seen by exporting companies, using a sample of 186 Libyan companies working in the field of export, and the study relied on the field approach using a questionnaire list distributed to the study sample, and one of the most important findings of the study is that the organizational dimension of export operations for the study sample in the foreign market does not exert a direct and significant impact on the performance of its exports, as for the normative dimension It has a high impact on the export performance of the companies included in the study through their respect and observance of the standards of cooperation between channels, and the ethical commitment to provide products that comply with the standards of the external market, and there is an impact of the knowledge dimension of foreign markets on the performance of the exports of the study sample, through their interest in sharing the knowledge and skills possessed by professionals about managing and marketing their exports in the foreign market.

The study recommended that exporting companies show special interest by not neglecting the factors of the institutional environment and give them greater importance in the market research stage, and to know all laws and regulations related to the external market and to be systematically aware of its developments

منشور
2024-06-30