أثر العلاقة بين التخطيط الاستراتيجي والتخطيط لنشاط التسويق
دراسة تطبيقية بالمؤسسة الوطنية للنفط
Abstract
المستخلص:
هدفت هذه الدراسة الي التعرف علي أثر العلاقة بين التخطيط الاستراتيجي (الاهداف, الرسالة, الرؤية ) والتخطيط لنشاط التسويق في المؤسسة الوطنية للنفط , حيث تم توزيع استبيان علي عينة عشوائية البالغ عددها(50) وشملت مدراء الادارات , ورؤساء الاقسام, والمراقبين, والموظفين ولقد تم أستخدم المنهج الوصفي التحليلي وبعض الاساليب الاحصائية ,لاختبار فرضيات الدراسة وقد تواصلت الدراسة الي مجموعة من النتائج : منها ان المؤسسة لديها جهود مستمرة في تنفيذ الخطط الاستراتيجية, وهناك العديد من المبادرات الاستراتيجية لتطوير قطاع النفط والغاز وقد توصلت الدراسة الي عدد من التوصيات منها: نشر التوعية الجماعية في التخطيط الاستراتيجي وعقد العديد من الدورات التدريبية للعاملين لنشر ثقافة التخطيط الاستراتيجي كما اوصت الدراسة بأهمية الاستعانة ببيوت الخبرة العالمية في مجال إعداد الخطيط الاستراتيجية ومتابعتها وتقييمها .
Abstract:
This study aimed to identify the impact of the relationship between strategic planning (goals, mission, vision) and planning for marketing activity in the National Oil Corporation, where a questionnaire was distributed to a random sample of (50) included department managers, heads of departments, observers, and employees where used the descriptive analytical approach and statistical methods to test the hypotheses of the study. The study reached a set of results, that the corporation has continuous efforts in implementing strategic plans, and there are many strategic initiatives to develop the oil and gas sector.
The study proposed several recommendations: spreading collective awareness in strategic planning and holding many training courses for workers to spread the culture of strategic planning, in addition to the importance of using international expertise houses in the field of preparing, following up and evaluating strategic plans.