المقامات الموسيقية الشرقية المستعملة في ليبيا

دراسة تحليلية موسيقية

  • د. ناصر ناجي بن جابر أستاذ مساعد، بقسم الفنون الموسيقية- كلية الفنون، جامعة طرابلس

Abstract

      المستخلص:

ان المقامات هي مجموعة من النغمات الموسيقية ترتبط فيما بينها بعلاقات وتسلسل محدد، ويكون لكل مقام طابعه ومزاجه الخاص؛ فهو نظاماً مترابطاً من النغمات المتتابعة وفق أبعاد معينة، ومع اختلاف هذه الفروقات أو الأبعاد ينتج لدينا مقامات مختلفة ومتنوعة.

تناول البحث المقامات الشرقية الموسيقية المستعملة في ليبيا والتي تتميز عن غيرها بثرائها اللحني والمقامي وتنوعها اللامحدود؛ فقد اعتمدت المقامات الموسيقية العربية أو الشرقية على الإحساس والعاطفة والتعبير الشخصي؛ كما تم استخدامها للتعبير عن المشاعر الحزينة والفرحة والسعادة والأمل والحنين، حيث يرتبط كل مقام موسيقي عربي بمزاج وعاطفة معينة، مثل الرصد والصبا والسيكاه؛ وتعتبر المقامات ركيزة أساسية في الموسيقى العربية التقليدية فتبرز الهوية الثقافية والفنية الفريدة للشعوب العربية.

 

Abstract:

The summary of the work on the study of the eastern musical makams used in Libya, is a set of musical tones linked to each other by relationships and a specific sequence, and each makam has its own character and mood and a coherent system of successive tones according to certain differences between them, and with the difference of these differences or dimensions produces we have different makams and the diversity of their playing. The research dealt with the eastern musical makams used in Libya, which distinguishes Arab and eastern music from others by the presence of more diverse musical makams known as oriental makams, Arab or eastern musical makams depend on emotion and personal expression and used to express sad feelings, joy, happiness, hope and nostalgia, where each Arab musical makam is associated with a certain mood and emotion, such as monitoring, boyhood and sikah, and the makamat is a key pillar in traditional Arab music,  Highlights the unique cultural and artistic identity of the Arab peoples,

Published
2024-06-30